Ansvarlig for sikkerheden ved arbejdet på den vestfynske motorvej

Oprettet d. under Artikler

Saferoad er i dag totalleverandør af skilte og sikkerhedsudstyr til veje og er ansvarlig for skiltning og afspærring i forbindelse med en kommende udvidelse af den vestlige del af motorvejen over Fyn

Det er en hovedfærdselsåre på tværs af Danmark, der hver dag benyttes af titusindvis af bilister, og derfor er der særlige udfordringer med denne opgave.

 

Saferoad har mange års erfaring med sikkerhedsafspærringer på motorvejsbyggerier og var også med på første etape af udvidelsen af den vestfynske motorvej mellem Middelfart og Nørre Aaby.

 

Med hovedkontor i Odense føler vi naturligvis også, at vi børe være med på sådan et projekt her på Fyn. Der er vel omkring fire-fem virksomheder i Danmark, der kan lave denne type opgave, så det er klart, at der er konkurrence om dem.

 

Det var også M.J. Eriksson A/S, der var hovedentreprenør på strækningen fra Middelfart til Nørre Åby, og vi havde et glimrende samarbejde på den entreprise, så vi er derfor glade for at kunne være med på endnu en motorvejsudvidelse sammen med M.J. Eriksson A/S her på Fyn, siger Benny Hansen, tilbudschef hos Saferoad.

Sikkerhed og let passage for bilister

Arbejdet stiller store krav til både entreprenøren og Saferoad, da det også handler om arbejdsmiljø. Det skal være sikkert at arbejde med udvidelsen for folk på projektet.

 

– Alle er presset for at begrænse byggeperioden, og vi har måtte tænke ud af boksen for at finde de optimale løsninger, så arbejdet foregår så sikkert og gnidningsfrit som muligt for både medarbejderne og bilisterne, der skal køre over Fyn hver dag, siger Søren Neergaard.

Sikker arbejdsplads

De fleste af disse afspærringer bliver på grund af den megen trafik udført om natten, hvor der afspærres kørespor, som ikke må spærres om dagen.

 

Når sporene så er spærret af, bliver der kørt materialer til og fra arbejdsstedet, flyttet trafikværn, lagt asfalt og udført stribearbejder.

 

– Når vi arbejder på motorveje, bruger vi altid TMA-stødpuder, fordi det kan redde liv. Det står for ’Truck Mounted Attenuator’, hvilket betyder lastvognsmonteret stødpude. I dag kræver loven, at man benytter TMA, når man arbejder på køresporene på motorveje i Danmark. En TMA er konstrueret sådan, at den kan bringe en personbil, som kører 100 km/t til standsning på ca. 3,5 meter. Det er det, vi gør – sikrer folkene - der arbejder med udvidelsen på motorvejen, forklarer Søren Neergaard, salgsdirektør hos Saferoad.

Fakta om Saferoad

Daluiso A/S blev grundlagt i Odense i 1989, men i 2015 skiftede de navn til Saferoad Daluiso A/S, og i dag benytter de blot Saferoad og er en del Saferoad Group, som beskæftiger omkring 2700 medarbejdere i mere end 20 lande.

 

Læs mere på www.saferoad.dk

 

Artiklen er bragt i magasinet Insight i Kommunerne.

 

Læs den oprindelige artikel i pdf her. 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar